Olen ottanut tavaksi tehdä tunnustuksia. Teen jälleen tunnustuksen. Olen tuonut useasti esille sitä, että rakenteiden johtaminen ei riitä – vaan tarvitaan ihmisten intohimon, innostuksen, innovaatioiden ja luottamuksen johtamista.  Ja nyt tulee tuo seuraava tunnustukseni.

Noidenkaan asioiden johtaminen ei oikeasti riitä,  koska niiden taustalla on itse asiassa vire – johdon ja koko muun organisaation innostus ja intohimo pohjautuu vireeseen.  Kyse on johtamisen vireestä ja vireen johtamisesta.  Ilman virettä nuo edellä mainitut asiat eivät voi toteutua.  Virejohtaminen voisi siis olla seuraava johtamisen muotitermi 🙂  Vai onko sen jo joku keksinyt ?

Vireen puuttuminen on itse asiassa organisaation sudenkuoppa nro 1.  Kaikki muut sudenkuopat ovat siis vain seurausta tästä.  Tätä ei vaan aina tunnisteta tai haluta tunnistaa,  koska sinne seuraavaan sudenkuoppaan ajaudutaan silloin, kun vire on jo kadonnut 🙂

Ohessa on omia kokemusperäisiä ajatuksiani ja vinkkejä vireen johtamiseen. Näkökulmana tässä on työelämän vireen rakentaminen.  Se on toki vain osa virettä ja sen muodostumista,  mutta en nyt ota kantaa tuohon vapaa-ajan toimintaan ja sen vireen rakentamiseen.  Jääköön se jokaisen omaksi valinnaksi.

1. Vire muodostuu oman kokemukseni mukaan 1) Hallittavuudesta – siis siitä tunteesta,  että asiat ovat hallittavissa.  Toinen keskeinen johtamisen vireeseen vaikuttava tekijä on onnistumisen ja aikaansaamisen tunne – eli se, että saavutamme tuloksia ja onnistumisia. Teknisesti ottaen keskeinen keino saavuttaa nuo päämäärät on johtaa itseäsi ja omaa ajankäyttöäsi – siis ajanhallinnan johtaminen.  Toinen tärkeä asia on tietysti asenne, mutta sehän on helppo juttu,  koska se on vain yksi valinta – positiivisuus vaikuttaa kummasti vireeseen –  ja se on henkilökohtainen valinta.

2. Johda omaa aikaasi – työelämä on täynnä aikasyöppöjä.  Sähköiset kalenterit, turhat palaverit yms mahdollistavat ajankäyttösi varastamisen.  Jos et itse johda aikaasi – muut ottavat sen käyttöön.  Kun on kyse ajanhallinnasta, niin itsensä johtaminen on avainsana.  Ja tätä pitää harjoitella joskus kovemmankin kautta.  Siinä vaiheessa, kun kalenteri on täynnä kuin joulukuusi – juna on mennyt.

3. Skannaa ajankäyttöäsi – löytyykö kalenteristasi aikaikkunoita, jolloin teet omia avaintehtäviäsi.  Tee tämä säännöllisesti. Tee tästä rutiini itsellesi ! Ole siis kriittinen oman ajankäyttösi suhteen – ennen kaikkea siitä syystä, että varmistat sen,  että teet oikeita asioita !  Ajankäytön päätös on johtajan arjen tärkein investointipäätös.

4. Varmista, että kalenteristasi löytyy aikaa myöskin vapaalle ajattelulle,  verkottumiselle tai vaikkapa rästissä olevien töiden tekemiseen.  Voi niitä rästihommiakin tehdä joskus muulloinkin, kuin vain silloin,  kun päivä ei enää/vielä paista. Verkottuminenkin on hyödyllistä – saatat joskus huomata, että et ole ongelmiesi kanssa yksin ! Tätä sanotaan vertaistueksi tai muilta oppimiseksi.  Ja taas kasvoi – vire.

5. Nouse sähköpostin yläpuolelle – älä anna sen orjuuttaa Sinua. Jatkuva sähköpostien käsittely vie energiat ja keskittymisen niistä tekemisistä, jotka ovat kulloinkin työn alla.  Mailit varastavat aikaasi.  Sähköpostien jatkuva käsittely on siis tosiasiassa tie tehottomuuteen – aikaa kuluu,  jatkuvaa keskeytystä ja toisarvoisia asioita tulee työpöydällesi solkenaan. Varo tätä.  Maili on jossakin tapauksessa hyvä väline tiedon siirtoon , mutta jotkut käyttävät sitä myöskin vastuun siirtoon.  Se – jos mikä syö virettä.

6. Monille toimiva ratkaisu on käsitellä sähköpostit 1-2 kertaa päivässä.  Ei muulloin. Tämän voi opettaa muullekin organisaatiolle. Työn tekemisen tehokkuus ja keskittyminen kasvaa kummasti.  Puhumattakaan vuorovaikutuksen tasosta – puhuminen auttaa monesti paremmin, kuin maili !

7. Johtajalle maksetaan ajattelusta.  Skannaa milloin olet viimeksi tehnyt oivalluksia,  oppinut jotakin uutta tai tehnyt jotakin uudella tavalla.  Jos et löydä merkintöjä omalta kovalevyltäsi – tutki asiaa itsesi kanssa – onko kyse vireen kadottamisesta ?  Virettä ei nimittäin kannata johtajan kadottaa.   Johtaja,   joka on kadottanut vireen – polkee paikallaan.

8. Epävireisyyttä ei voi peittää – se näkyy, kuuluu ja tarttuu. Epävireessä oleva johtaja on,  kuin epävireinen kitara.  Ei oikein innosta – soittaminen, eikä kuunteleminen.  Kitaran vire ei soittamalla parane – vaan ainoastaan virittämällä – uudelleen vireeseen ! Sama pätee johtajaankin ja johtamiseen. Tämä on armoton asia,  mutta vaihtoehtoja ei ole – on vain oltava vireessä – niin kitaran,  kuin johtajankin.

9. Nykyaikaiset työn tekemisen teknologiat – uusista puhumattakaan haastavat omalta osaltaan myöskin vireen johtamisen aivan uudella tavalla. Aikanaan mobiilisähköposti mullisti työn tekemisen vireen ylläpitämisen näkökulmasta. Enää ei tarvinnutkaan olla töissä käsitelläkseen sähköposteja. Olit sitten kaupassa, sukujuhlissa tai lomalla, niin aina tarjoutui mahdollisuus mennä vähän sivulle ja hoitaa muutama maili. Vire ei kuitenkaan pysy yllä, jos työasiat ovat mielessä 24/7 – näin se vaan on ! Palautuminen on tärkeää – myöskin aivoille.  Vire kasvaa levossa – olet ehkä joskus saanut loman jälkeen oivalluksia !  Näin se vire toimii 🙂

Mieti muutosta,   joka meillä on nyt käsillä.  Olemme tilanteessa ,  jossa  firman sovellusympäristö onkin pilvessä – koko firman asiat onkin älypuhelimessasi tai tabletissa 24/7 – vähän enemmän kuin vain mailit !  Väitän, että aika monelta meistä tämä vaatii aika suurta harjoittelua, että osaamme irrottautua töistä – tulla alas pilvestä ! Teknologia 24/7 työn tekemiselle on olemassa. Käytä varoen.

10. Ole itsellesi armollinen.  Hyvien johtajien ja asiantuntijoiden leimallisimmat ominaispiirteet ovat tutkitusti tunnollisuus ja halu kantaa vastuuta.  Opettele olemaan itsellesi armollinen ja ota irtiottoja töistä. Lyhytkin loma tai pitkä viikonloppu voi olla monesti toimiva työkalu vireen parantamiseen!  Alkuun pääsee silläkin, että kokeilisi irrottautua töistä ihan normiviikonloppuna – siis ajatuksissakin.  Tämäkään ei aina ole ihan itsestään selvää – nimimerkillä ”kokemusta on”.

11. Täsmälleen samat periaatteet toimivat koko organisaatiosi vireen säilyttämisessä.  Opeta organisaatiosi tähän – siis parempaan vireeseen. Harjoitelkaa.  Yksittäisten työnsankareiden aika on ohi. Todelliset onnistumiset perustuvat yhdessä tekemiseen ja oppimiseen !  Ja kuten sanoin – kaikki lähtee vireestä.

Vireterveisin,  Tomi  (mob 050 3615121)