Oppeja 25 vuoden ajalta

 

Tämä vuosi on minulle erityinen. Tämä on minulle juhlavuosi. Olen tänä vuonna tehnyt strategiatyötä eri muodoissa 25 vuotta! Juhlavuoden kunniaksi haluan jakaa oivalluksia, jotka ovat kypsyneet matkan varrella.

 

Olen tehnyt strategiatyötä käytännössä – ja teoriassa: lukenut varmaan kaikki strategiakirjat, jotka Suomessa on julkaistu. Olen ollut lukemattomissa strategiakoulutuksissa ja työpajoissa koulutettavana ja kouluttajana – ja ennen kaikkea, vääntänyt ja kääntänyt strategioita arjessa. Kädet savessa.

Tämän 25 vuoden oppien tuloksena syntyi tämä opas, joka tiivistää kaiken oleellisen strategiasta ja strategiatyöstä. Mutta ennen kuin mennään asiaan, puretaan muutama myytti.

 

 

Mitä strategia ei ole?

Monilla on strategiasta aika villi käsitys. Luettelenpa muutaman esimerkin:

 

1. Strategia ei ole tavoite. ”Haluamme olla alan johtava toimija.” No, niin haluaa naapuriyrityskin. Strategia on se, miten oikeasti sinne päästään.

2. Strategia ei ole suunnitelma. ”Laitetaan nämä asiat vuosikelloon.” Ei, strategia kertoo, mitkä asiat edes pääsevät siihen kelloon.

3. Strategia ei ole PowerPoint-show. Jos strategiasi toimii vain esityskalvoilla, olet pulassa.

4. Strategia ei ole megatrendien luettelo. Joo, tiedetään, digitalisaatio ja tekoäly. Mutta mitä teet niille?

5. Strategia ei ole toivelista. ”Olisipa meillä enemmän asiakkaita.” Tämä ei ole strategia, vaan syntymäpäivätoive.

6. Strategia ei ole sisäisen toiminnan tehostamissuunnitelma. ”Nostetaan tuottavuutta ja säästetään klemmareista, kopiopaperista ja pahvisista kahvikupeista.” Tämä ei tee yrityksestä kilpailukykyistä – se tekee siitä vain säästövinkkien bloggaajan.

7. Strategia ei ole historiadataan pohjautuva tulevaisuuden ennuste. Se, että viime vuonna myytiin hyvin tai onnistuttiin ennustamisessa ei tarkoita, että ensi vuosi menee samalla kaavalla.

8. Strategia ei ole ylätason epämääräistä höttöpuhetta muutoksesta. Tätä puhetta ei tutkitusti ymmärrä edes ne, jotka ovat strategian laatineet.

 

 

Mikä strategiatyön ongelma on oikeasti?

Joku sanoo, että strategian ongelma on sen ymmärtäminen. Ei pidä paikkaansa. Toinen väittää, että ongelma on toteutus. Ei sekään ole totta. Nämä eivät ole todellisia ongelma. Siis juurisyitä.

 

Todellinen ongelma on se, että strategia ei ole strategia. Strategian merkitystä ei ymmärretä.

Kuten sanotaan; ”Älä ikinä uskottele itsellesi sitä, että täydellinen toteutussuunnitelma voisi korjata sen ongelman, että strategiasi ei ole strategia.”

 

 

 

Mikä on strategia?

Strategia on valintoja, joilla rakennetaan erottuvaan asiakasarvoon perustuva kilpailuetu. 

Ja tässä piilee strategiatyön suuri oivallus – ja haaste. Jotta voit tehdä strategian, Sinun täytyy ymmärtää:

 

 

1. Ero kilpailukyvyn ja kilpailuedun välillä. Kilpailukyky on lähtökohta, mutta kilpailuetu on se, mikä vie sinut asiakkaan sydämeen.

2. Erottuvan asiakasarvon merkitys. Mitä erottuvaa arvoa voit tarjota asiakkalle?

3. Kyvykkyyksien kehittäminen. Missä olette erinomaisia nyt? Mitä Teidän pitää kehittää, jotta voitte erottua asiakkaan silmissä pysyvästi – kestävällä tavalla?

Strategiaan liittyvät valinnat ja sisältö on löytynyt, kun olet löytänyt vastaukset näihin kysymyksiin. Tästä syntyy strategia, joka on strategia.

 

 

 

Mihin strategiaa lopulta tarvitaan? Miten strategia toteutetaan?

 

Strategia toteutetaan johtamisen keinoin. Strategia on johtamisen väline. Johtamiseen liittyy kaksi näkökulmaa:

 

1. Ulkoinen näkökulma:

Erottuva asiakasarvo, jonka ympärille kilpailuetumme rakentuu.

 

2. Sisäinen näkökulma:

Yhteinen suunta ja päämäärä. Valintoja, joihin keskitymme ja joihin emme keskity.

 

Johtamisen näkökulmasta näitä molempia näkökulmia yhdistää keskittyminen olennaiseen. Se on keskittymistä erottuvaan arvoon ja sen tuottamiseen.

 

 

Miksi tämä strategiaopas on arvokas?

 

25 vuoden strategiatyön aikana olen nähnyt kaiken. Pinnallista kohinaa ja oivalluksen hetkiä. Olen tajunnut, että suurin osa strategioista kaatuu siihen, että ne hukkuvat turhaan hölynpölyyn. Ei millään pahalla. Tästä syystä tämä opas syntyi.

 

Se on tiivis, selkeä ja armottoman käytännönläheinen. Opas ei ole 1000-sivuinen tiiliskivi, vaan juuri sen kokoinen, että se mahtuu mukaan arkeen. Se on helppolukuinen ja tiivis paketti, jonka voi lukea yhdessä illassa.

Juhlavuoden strategiaopas on Sinulle, joka haluat tehdä asiat kunnolla. Sinulle, joka haluat oikeasti ymmärtää, mikä strategiassa on tärkeää – ja miten se toteutetaan käytännössä. Sinulle, joka haluat uudistaa perinteiseen strategiatyöhön liittyvän ajattelun, joka ei johda käytännössä mihinkään.

Tutustu oppaaseen ja ota selvää, miten rakennat strategian, joka ei ole pelkkää höttöä ja kohinaa – vaan valintoja, joilla rakennetaan erottuvaan asiakasarvoon perustuva kilpailuetu.

 

Haluatko tutustua strategiaoppaaseen?

Löydät oppaan PDF version täältä: 

 

Oppaat

 

 

Haluatko painettuja versioita oppaasta? Ota yhteys: tomi.kasurinen@dreamleader.fi 050 3615121.  

 

Kaipaatko tukea tai apua strategiatyöhön?

Apua löytyy täältä: 

Kaipaatko uutta ajattelua ja/tai tukea strategiatyössä onnistumiseen?

 

 

 

Lopuksi. Onko strategia yksin kaikki kaikessa? No ei ole. Kyse on organisaation kyvykkyyden kokonaisvaltaisesta kehittämisestä.

 

Uuden ajan johtamisen tärkein tehtävä on organisaation kyvykkyyden kokonaisvaltainen johtaminen ja kehittäminen. Se yhdistää strategian, suorituskyvyn, kulttuurin ja ihmisten johtamisen saumattomasti toisiinsa, jolloin jokainen osa-alue tukee organisaation yhteisten tavoitteiden saavuttamista.

 

Mitä hyötyjä organisaation kyvykkyyden kehittämisellä saavutetaan?

1. Strategian toteuttaminen:

Strategia ei jää vain johdon suunnitelmaksi, vaan siitä tulee käytännön toimintaa. Jokaisella työntekijällä on selkeä käsitys siitä, miten heidän työnsä liittyy kokonaisuuteen.

 

2. Kehittynyt organisaation suorituskyky:

Suorituskyvyn kehittäminen ei keskity pelkkiin mittareihin – vaan siihen, miten organisaation suorituskyvyn kokonaisuuteen vaikuttavat osa-alueet toimivat ja kehittyvät. Kyse on rakenteellisesta kyvystä saada aikaan tuloksia, uudistua ja kehittyä yhdessä.

 

3. Terve ja vahva kulttuuri:

Kulttuuri ei ole vain arvoja ja periaatteita, vaan se on käytännön tekoja, jotka tukevat strategiaa ja organisaation suorituskykyä. Terve ja vahva kulttuuri rakentuu pohjimmiltaan luottamuksen, avoimuuden ja yhteistyön ilmapiirin ja vahvaan yhteisöllisyyteen, joka syntyy yhdessä tekemisen keinoin.

 

4. Inhimillinen ihmisten johtaminen:

Kun ihmiset tietävät työnsä merkityksen ja tuntevat, että heistä ollaan aidosti kiinnostuneita, heitä arvostetaan ja kunnioitetaan sekä heihin luotetaan – niin lopulta he ovat valmiita antamaan itsestään jotakin sellaista, jota käskyttämällä ja kontrollilla ei voi saada aikaan.

 

Tämä kokonaisuus on organisaation kyvykkyyttä, joka määrittää lopulta organisaation aikaansaannokset sekä kyvyn uudistua ja kehittyä. Kyvykkyys on enemmän kuin yksilön tieto, taito tai ominaisuus.

 

Missä on Teidän organisaationne kyvykkyyden vahvuudet ja kehityskohteet?

 

Kuinka yhtenäinen on kyvykkyytenne sisäinen tilannekuva? Oletteko samassa veneessä ja matkalla samaan suuntaan? Tee organisaation kyvykkyyden pikatesti. Saat tulokset heti käyttöösi.

 

Tee organisaation kyvykkyyden pikatesti tästä:

https://fi.surveymonkey.com/r/8JM678J

 

 

Miltä tulokset näyttävät? Haluatko kehittää organisaationne kyvykkyyttä? Ota yhteyttä, jos haluat tukea käytännönläheiseen, vaikuttavaan ja tulokselliseen kehittämistyöhön.

 

Tomi Kasurinen, 050 3615121, tomi.kasurinen@dreamleader.fi

 

 

☑️ Löydät keinoja strategian, suorituskyvyn, kulttuurin ja ihmisten johtamisen tulokselliseen ja vaikuttavaan kehittämiseen uuden ajan johtamisen ja työyhteisön kehittämisen oppaistani:

 

Oppaat