Mitä on hyvä johtaminen?

 

Se ei ole mikromanageerausta, mutta se ei ole myöskään ”kivakulttuuria”. Se on sitä, että organisaatiolla on selkeä suunta, johon se on menossa ja päämäärät, joita tavoitellaan. Lopuksi. Sillä on kykyä onnistua näissä kahdessa asiassa. Tämä on hyvän johtamisen lyhyt oppimäärä ja määritelmä.

Se on sitä, että jokainen työntekijä tietää, miksi he tekevät työtään ja miten se liittyy suurempaan kokonaisuuteen. Tämä on hyvän johtamisen ensimmäinen askel, ja se on myös organisaation suorituskyvyn perusta.

Jos tämä asia, iso kuva ja yhteisen tekemisen merkitys unohdetaan yksilötasolla, niin tie johtamisen epäonnistumiseen on viitoitettu. Muuta ei enää tarvita. Jos yksilöt eivät pääse omiin tavoitteisiinsa, niin ei organisaatio voi saavuttaa omaa tavoitettaan. Tämä on se perimmäinen syy, mihin suorituksen johtamista tarvitaan.

 

Hyvän johtamisen taso on saavutettu silloin, kun yhteiset päämäärät on saavutettu. Tämä on johtamistyön tärkein tavoite.

 

Mitä tämä tarkoittaa johtamistyönä? Mitä meidän pitää johtaa?

1. Strategia

Tiedätkö todella, mihin olette matkalla – ja miten sinne päästään? Mikä on Teidän kykynne toteuttaa ja johtaa strategiaa?

 

2. Suorituskyky

Onko organisaatiosi suorituskyky juuri nyt paras mahdollinen? Mikä on Teidän kykynne saada tuloksia aikaan ja kehittyä?

 

3. Kulttuuri

Minkälaisen kulttuurin olette tietoisesti tai tiedostamatta luoneet? Tukeeko se Teidän strategiaanne ja suorituskykyänne? Mikä on Teidän kykynne rakentaa tervettä ja vahvaa kulttuuria?

 

4. Ihmiset

Ymmärrätkö, mitä ihmiset tiimissäsi todella tarvitsevat ollakseen parhaimmillaan? Mikä on Teidän kykynne johtaa ihmisiä tavalla, joka saa heidät antamaan itsestään jotakin sellaista, jota käskyttämällä ja kontrollilla ei voi saada aikaan?

 

 

Mitä tämä tarkoittaa johtamisen kehittämisen näkökulmasta? Miten kehitys kehittyy?

 

Johtaminen kehittyy, kun organisaation johtamiskyvykkyys kehittyy kokonaisuutena!

 

 

1. Strategisen kyvykkyyden kehittämisen keskeinen tavoite ja keinot kehittymiseen:

”Kyvykkyyttä suunnitella strategisesti fiksuja liikkeitä – ja toteuttaa ne, strategisen johtamisen keinoin.”

  • Systemaattinen ennakointi- ja skenaariotyö
  • Uusien kasvumahdollisuuksien aktiivinen hakeminen
  • Liiketoimintariskien hallintaan liittyvät menettelyt
  • Kilpailukyvyn ja kilpailuedun tunnistaminen
  • Selkeät strategiset valinnat
  • Selkeät strategiset päämäärät ja keinot
  • Strategisten kyvykkyyksien tunnistaminen
  • Selkeät strategiset toimenpide- ja kehitysohjelmat
  • Kyky toteuttaa ja johtaa strategiaa
  • Strategiaprosessin jatkuva arviointi ja kehittäminen

 

2. Management kyvykkyyden kehittämisen keskeinen tavoite ja keinot kehittymiseen:

”Kyvykkyyttä kehittää toimivia, tarkoituksenmukaisia ja yhtenäisiä johtamiskäytäntöjä, joilla varmistetaan koko organisaation kyvykkyys saada aikaan tuloksia ja oppia sekä uudistua yhdessä.”

  • Selkeät johtamisen tavoitteet ja päämäärät
  • Selkeät johtamisen rakenteet
  • Selkeät johtamisroolit
  • Selkeät johtamisvastuut
  • Suorituksen johtamisen käytännöt
  • Mittarit ja seurantakäytännöt
  • Analyysi- ja palautekäytännöt
  • Jatkuvan oppimisen ja kehittämisen käytännöt
  • Tiedolla johtamisen käytännöt
  • Johtamisen johtamisen käytännöt

3. Leadership kyvykkyyden kehittämisen keskeinen tavoite ja keinot kehittymiseen:

”Kyvykkyyttä saada ihmiset yrittämään työssään parasta, antamaan itsestään jotakin sellaista – jota käskyttämällä ja kontrollilla ei voi saada aikaan.”

  • Yhteisen suunnan ja tulevaisuuden jakaminen
  • Luottamuksen rakentaminen
  • Arvostuksen osoittaminen
  • Yhteisöllisyyden vahvistaminen
  • Vuorovaikutuksen kehittäminen
  • Osallistaminen ja yhteiskehittämisen käytännöt
  • Osaamisen ja oppimisen kehittämisen käytännöt
  • Kokeilukulttuurin kannustaminen ja rakentaminen
  • Työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen tukeminen
  • Työmotivaation edistäminen ja tukeminen

4. Johdon ja esihenkilöiden oman työn kehittämisen keskeinen tavoite ja keinot kehittymiseen:

”Ainoastaan hyvinvoiva johtaja ja esihenkilö voi johtaa oman työyhteisönsä hyvinvointia. Työhyvinvointi syntyy työssä ja työstä – ja kehittyy työssä. Myöskin johdon ja esihenkilöiden.”

  • Omaan työhön liittyvä ammatillinen osaaminen
  • Oman työn sujuvuus
  • Selkeät oman työn tavoitteet
  • Selkeä oma rooli ja vastuualue
  • Oman työn merkityksellisyys
  • Toimivat työvälineet ja prosessit
  • Mahdollisuus oman työn kehittämiseen
  • Palautuminen työstä
  • Työn ja vapaa-ajan välinen suhde
  • Häiriöttömyys ja keskittyminen työhön
  • Onnistumisten huomiointi

Lopulta kyse on siitä, että strategiaa, organisaation suorituskykyä, kulttuuria ja ihmisiä tulee johtaa saumattomasti yhdessä. Näiden yhteispeli ratkaisee, miten hyvin organisaatio voi menestyä ja sopeutua muuttuvassa maailmassa.

Miten voit aloittaa johtamiskyvykkyyden kehittämisen?

 

Johtamiskyvykkyyden nykytilakartoitus läpivalaisee organisaatiosi johtamiskyvykkyyden tason. Se kertoo johtamiskyvykkyytenne vahvuudet ja kehityskohteet sekä sisäisen tilannekuvan eronne. Annan mielelläni lisätietoja johtamiskyvykkyyden nykytilakartoituksen käytännön toteutuksesta.

 

Tomi Kasurinen, 050 3615121, tomi.kasurinen@dreamleader.fi

 

☑️  Lisää keinoja strategian, suorituskyvyn, kulttuurin ja ihmisten johtamisen tulokselliseen ja vaikuttavaan kehittämiseen löydät uuden ajan johtamisoppaasta: ”Strategiasta yksilöön ja yksilöstä strategiaan.”

 

Johtamisopas – ”Strategiasta yksilöön ja yksilöstä strategiaan.”