Saisiko olla strategia, joka on strategia – ja joka toteutuu käytännössä?

 

Strategiatyön suurin ongelma on strategisen ajattelun puute. Ei työkalut, eikä prosessi. Strateginen ajattelu ei ole mitään suurten megatrendien pohtimista ja pilvilinnojen rakentamista tai höttöisten visioiden maalailua.

Parasta strategista ajattelua on keskittyminen erottuvan asiakasarvon määrittämiseen ja kilpailuedun rakentamiseen.

Miksi?

Koska strategia on valintoja, joilla rakennetaan erottuvaan asiakasarvoon perustuva kilpailuetu.

Piste.

 

Ajattele oikeita asioita.

 

 

Strategiaremontin tärkeistä tärkeimmät kysymykset:

 

1. Kilpailukyky ja arvon tuottaminen.

a. Mitä kyvykkyyksiä Teiltä edellytetään, jotta organisaationne suorituskyky on kunnossa ja olette ylipäätään elinkelpoisia markkinassa?
b. Mitä arvoa tuotatte, jolla voidaan perustella olemassaolonne merkitys markkinassa ja maailmassa ylipäätään?

 

2. Kilpailuetu ja erottuvan arvon tuottaminen.

a. Mitä erottuvaa arvoa tuotatte, jolla erottaudutte asiakkaan silmissä markkinassa?
b. Mitä kyvykkyyksiä tuon erottuvan arvon tuottaminen Teiltä edellyttää?

 

3. Asiakasymmärrys.

a. Tiedätkö miten asiakkaasi näkee kohdat 1-2?
b. Oletko kysynyt näitä asioita viime aikoina asiakkaaltasi?

 

4. Strategia ja valinnat.

a. Onko Teillä kokonaiskäsitys kohdista 1-3?
b. Onko Teillä selkeät strategiset valinnat, joilla rakennatte erottuvaan asiakasarvoon perustuvan kilpailuedun – vai oletteko aivan samanlaisia, kuin kaikki muutkin?

 

5. Strategia ja markkinointiviestintä.

a. Näkyykö erottuva arvo ja kilpailuetu markkinointiviestinnässänne?
b. Viestittekö erottuvaa arvoa ja kilpailuetua oikeille kohderyhmille?

 

6. Strategia ja myynti.

a. Ymmärtääkö myyjänne erottuvan arvon ja kilpailuetunne?
b. Myyttekö erottuvaa arvoa ja kilpailuetua oikeille kohderyhmille?

 

7. Kyvykkyys toteuttaa ja johtaa strategiaa.

a. Mikä on Teidän kyvykkyys toteuttaa ja johtaa strategiaa?
b. Mikä on Teidän kyvykkyys johtaa strategiaa, organisaationne suorituskykyä, kulttuuria ja ihmisiä saumattomasti yhdessä? Samaan aikaan ja samaan suuntaan.

 

8. Vahvuudet ja kehityskohteet.

a. Missä on Teidän vahvuutenne kohdissa 1-7?
b. Missä on Teidän kehityskohteenne kohdissa 1-7?

 

Mitä strategiaremontti sisältää ja mitä hyötyjä saatte remontista?

 

Mitä palvelumme sisältää? Strategiaremontti sisältää (5600 eur+alv):

1. Organisaatiosi strategian sisällön analysoinnin.
2. Strategian toteutukseen ja johtamiseen liittyvien kyvykkyyksien kartoituksen.
3. Strategian toteutukseen ja johtamiseen liittyvän etävalmennuksen.
4. Nykytila-analyysien ja valmennuksen lisäksi palvelu sisältää kehitystyöpajan, jossa rakennetaan organisaatiosi strategian toteutuksen ja johtamisen kehittämissuunnitelma.

 

Mitä hyötyjä ja arvoa saat palvelustamme?

 

Saatte kattavan analyysin organisaationne strategian toteutukseen ja johtamiseen liittyvän kyvykkyyden nykytilasta ja sen kehittämistoimenpiteistä. Lopputuloksena saatte selkeät ja yksityiskohtaiset toimenpiteet strategiatyönne kehittymiseen sekä kehittämissuunnitelman, jolla strategiatyönne ongelmista voidaan siirtyä ratkaisujen rakentamiseen.

Milloin saat eniten hyötyä strategiaremontista?

Jos strategiasi ei ole strategia.

    • Erottuvaa asiakasarvoa ei ole tunnistettu, eikä määritelty.
    • Kilpailuetua ei ole tunnistettu, eikä määritelty.

Jos strategiasi ei toteudu käytännössä.

    • Ongelmia strategian edellyttämissä kyvykkyyksissä.
    • Ongelmia strategian johtamisessa ja johtamiseen liittyvissä kyvykkyyksissä.

 

 

Annan mielelläni lisätietoja strategiaremontista.

Tomi Kasurinen, 050 3615121, tomi.kasurinen@dreamleader.fi

 

Tutustu strategiaremontin pikaoppaaseen:

https://www.dreamleader.fi/wp-content/uploads/2025/02/Strategiaremontti-2025-02-10-FINAL-1.0.pdf

 

☑️ Löydät keinoja strategian, suorituskyvyn, kulttuurin ja ihmisten johtamisen tulokselliseen ja vaikuttavaan kehittämiseen uuden ajan johtamisen ja työyhteisön kehittämisen oppaistani:

 

Oppaat