Huonot ajat paljastavat organisaatioiden todelliset ongelmat: Olemmeko niin hyviä kuin olemme kuvitelleet?
Haasteellisina aikoina paljastuvat usein perustavanlaatuiset ongelmat organisaatioiden toiminnassa ja suorituskyvyssä, jotka voivat olla piilossa ”helpoimpina aikoina”. Juuri vaikeina aikoina esiin nousevat peruskysymykset asiakasarvosta, strategiasta ja johtamisesta pakottavat meidät pysähtymään ja pohtimaan: onko ongelma lopulta siinä, ettemme olekaan niin hyviä kuin olemme kuvitelleet? Onko todellinen kompastuskivemme se, että olemme olleet sokeita omille puutteillemme ja heikkouksillemme?
Asiakasarvo: Luulemmeko tietävämme, mitä arvoa tuotamme asiakkaillemme?
”Organisaation kaikki tekeminen pitää keskittyä asiakasarvon tuottamiseen.” Tämä kuulostaa itsestään selvältä, mutta huonot ajat voivat nostaa pintaan epämukavan kysymyksen: onko ongelma se, että me vain kuvittelemme tuottavamme asiakkaalle arvoa? Onko asiakas itse asiassa vähemmän tyytyväinen kuin ajattelemme, tai ehkä asiakas ei näe tarjoamaamme arvoa yhtä merkittävänä kuin me itse?
On helppoa ajatella, että oma palvelumme tai tuotteemme on erinomainen – mutta onko se todellisuudessa sitä asiakkaan silmissä? Huonot ajat pakottavat meidät katsomaan peiliin: emmekö osaa enää nähdä asioita asiakkaan näkökulmasta, vai olemmeko alun perinkin unohtaneet kuunnella häntä? Tämä on hetki, jolloin voimme aidosti arvioida, kuinka hyvin ymmärrämme asiakkaitamme ja heidän odotuksiaan.
Strategia: Onko meidän kilpailuetumme kateissa?
”Strategia on valintoja, jotka keskittyvät erottuvaan asiakasarvoon perustuvan kilpailuedun rakentamiseen.” Mutta vaikeuksien edessä nousee väistämättä kysymys: onko meidän strategiamme todellisuudessa niin vahva kuin olemme ajatelleet? Olemmeko tehneet oikeita valintoja? Huonot ajat paljastavat, että kilpailuetumme ei ehkä olekaan niin erottuva, että se suojaisi meitä kilpailijoilta. Olemme ehkä kuvitelleet, että vahvuutemme riittävät, mutta huonon tuloksen hetkellä joudumme kysymään: miksi emme pysty erottumaan?
Tämä kysymys on syvältä repivä, mutta samalla avain siihen, että voimme uudelleen arvioida strategiamme peruspilarit. Olemme saattaneet unohtaa, että kilpailuetua ei rakenneta staattisena, vaan se vaatii jatkuvaa kehittämistä ja asiakastarpeiden ymmärtämistä. Huonot ajat pakottavat meidät tarkastelemaan, onko strategiamme todellakin asiakkaalle erottuva vai olemmeko vain jääneet omien valintojemme ja uskomustemme vangiksi?
Johtaminen: Onko johtamisemme niin hyvää kuin olemme luulleet?
”Johtamisen perustehtävä on saada erilaiset ihmiset toimimaan yhteisen tavoitteen eteen.” Tämä ajatus kuulostaa yksinkertaiselta, mutta todellisuudessa siihen kiteytyy kaikki oleellinen johtamisesta. Kun ajat ovat vaikeita, nousee kysymys: onko ongelma se, ettei meillä olekaan selkeää, kaikkia yhdistävää tavoitetta?
Olemmeko kuvitelleet, että ihmiset tietävät, mihin olemme menossa, mutta todellisuudessa he ovatkin jääneet toimimaan yksin? Onko meille käynyt niin, että yhteisen suunnan puute onkin tuonut mukanaan epäterveen kulttuurin, jossa tiivistyy itsekeskeisen ja itsekkään ajattelun ja toiminnan kaikki negatiiviset puolet? Onko meistä tullut itseohjautuva organisaatio sanan negatiivisessa mielessä?
Huonot ajat paljastavat johtamisen puutteet karuimmillaan. Johtaminen on epäonnistunut, jos organisaatio ei toimi yhtenäisesti ja ihmiset eivät koe olevansa samassa veneessä. Tätä ei ole aina helppoa tunnustaa, mutta se on välttämätöntä.
Todelliset ongelmat pintaan – rehellisyyden hetki.
Lopulta huonot ajat pakottavat meidät katsomaan asioita, joita emme haluaisi nähdä. Organisaation menestyksen hetkellä voi olla helppo uskotella itselleen, että kaikki on kunnossa, mutta haasteiden edessä todelliset ongelmat nousevat pintaan. Ja ehkä vaikein kysymys, jonka joudumme kysymään on tämä: olemmeko oikeasti niin hyviä kuin olemme aina ajatelleet? Onko ongelma se, että olemme olleet tyytyväisiä keskinkertaisuuteen, ja huonot ajat toivat sen nyt vihdoin esille?
Tässä rehellisyyden hetkessä piilee kuitenkin mahdollisuus. Ongelmat, jotka ovat tulleet esiin, ovat kutsu kehittyä. Jos uskallamme tunnustaa puutteemme – olipa kyseessä asiakasarvon epäselvyys, strategian heikkous tai johtamisen haasteet – voimme kääntää vaikeudet mahdollisuudeksi rakentaa organisaatio, joka on vahvempi ja aidosti kilpailukykyisempi. Kysymys ei ole enää siitä, että selviämme vaikeista ajoista – vaan siitä, voimmeko niiden kautta tulla paremmiksi kuin olemme koskaan olleet.
Huonojen aikojen hyvien kysymysten äärellä;
Tomi Kasurinen, 050 3615121, tomi.kasurinen@dreamleader.fi
Haluatko lukea aiheesta lisää?
Haluatteko parantaa strategianne toteutusta? Miksi hyvät aikomukset eivät siirry arkeen?
DreamLeader Oy on modernin johtamisen ja työyhteisön kehittämisen asiantuntija, joka on keskittynyt uuden ajan työelämän muutoskyvykkäiden, tuottavien ja hyvinvoivien työyhteisöjen kehittämiseen. DreamLeaderin kehitystyön keskiössä on uuden ajan työelämän tietojen, taitojen, kyvykkyyksien ja voimavarojen kehittäminen. Yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla.
Uudet kommentit