Miten strategiaa, organisaation suorituskykyä, kulttuuria ja ihmisiä johdetaan saumattomasti yhdessä siten, että jokainen osa-alue tukee organisaation yhteisten tavoitteiden saavuttamista?
Työelämässä organisaatiolla ei voi olla mitään tärkeämpää ja suurempaa olemassaolon tarkoitusta, kun yhteisten tavoitteiden ja päämäärien saavuttaminen. Ja nämä tavoitteet ja päämäärät täytyy liittyä asiakkaaseen ja asiakasarvon tuottamiseen. Tähän kaikkeen ja vain tähän tarvitaan johtamista. Lopulta.
Uuden ajan johtamisen tärkein tehtävä on organisaation kyvykkyyden kokonaisvaltainen johtaminen ja kehittäminen. Se yhdistää strategian, suorituskyvyn, kulttuurin ja ihmisten johtamisen saumattomasti toisiinsa, jolloin jokainen osa-alue tukee organisaation yhteisten tavoitteiden saavuttamista.
Tällä tavoin strategia ei jää ylätason suunnitelmaksi, vaan se näkyy päivittäisessä tekemisessä.
Suorituskyky ei keskity vain mittareihin, vaan se on johtamisen systematiikan ja rakenteiden luomista, joilla varmistetaan organisaation kyky saavuttaa tuloksia, aikaansaannoksia sekä luoda kulttuuria, joka kannustaa oppimiseen ja kehitykseen.
Kulttuuri ei ole irrallinen asia, jota yritetään kehittää ”omana osa-alueenaan”, vaan se on vahva selkäranka, joka yhdistää kaikkea tekemistä ja ajattelua organisaatiossa – kaikilla tasoilla. Lopulta tästä kaikesta edellä olevasta tullaan yksilötasolle – ihmisiin ja ihmisten johtamiseen.
Pohjimmiltaan ihmisten johtaminen on kiinnostusta ihmisistä. Kiinnostus ihmisistä on paras keino siihen, jolla voimme varmistua siitä, että ihmiset kiinnostuvat oikeista asioista. Tällä varmistetaan yksilötason suorituskyky ja suoritustaso sekä jatkuva kehittyminen. Terveen kulttuurin työpaikassa ihmiset ovat kiinnostuneita omasta työstään ja yhteisistä tavoitteista.
Terveessä kulttuurissa yhteiset tavoitteet liittyvät ylätasolla aina asiakkaaseen ja asiakasarvon tuottamiseen. Tämä on organisaation olemassaolon perimmäinen tarkoitus. Tuottaa arvoa asiakkaalle. Tähän arvon tuottamiseen taas linkittyy strategia.
Strategia on valintoja, joilla tuota erottavaa asiakasarvoa tuotetaan. Tätä kautta ja tähän ajattelutapaan pohjautuen uuden ajan organisaation ja kyvykkyyden johtamisen ympyrä sulkeutuu. Kyse on saumattomasta ja kokonaisvaltaisesta tavasta johtaa – ”strategiasta yksilöön ja yksilöstä strategiaan.”
Mitä hyötyjä tällä saavutetaan?
Strategian toteuttaminen. Strategia ei jää vain johdon suunnitelmaksi, vaan siitä tulee käytännön toimintaa. Jokaisella työntekijällä on selkeä käsitys siitä, miten heidän työnsä liittyy kokonaisuuteen.
Kehittynyt organisaation suorituskyky: Suorituskyvyn kehittäminen ei keskity pelkkiin mittareihin – vaan siihen, miten organisaation suorituskyvyn kokonaisuuteen vaikuttavat osa-alueet toimivat ja kehittyvät. Kyse on rakenteellisesta kyvystä saada aikaan tuloksia, uudistua ja kehittyä yhdessä.
Terve ja vahva kulttuuri: Kulttuuri ei ole vain arvoja ja periaatteita, vaan se on käytännön tekoja, jotka tukevat strategiaa ja organisaation suorituskykyä. Terve ja vahva kulttuuri rakentuu pohjimmiltaan luottamuksen, avoimuuden ja yhteistyön ilmapiirin ja vahvaan yhteisöllisyyteen, joka syntyy yhdessä tekemisen keinoin.
Inhimillinen ihmisten johtaminen: Kun ihmiset tietävät työnsä merkityksen ja tuntevat, että heistä ollaan aidosti kiinnostuneita, heitä arvostetaan ja kunnioitetaan sekä heihin luotetaan – niin lopulta he ovat valmiita antamaan itsestään jotakin sellaista, jota käskyttämällä ja kontrollilla ei voi saada aikaan.
Miten tämä kokonaisuus kehittyy?
Tämä kokonaisuus kehittyy, kun johtaminen kehittyy. Ja johtaminen kehittyy, kun organisaation johtamiskyvykkyys kehittyy kokonaisuutena. Kyvykkyys johtaa on enemmän kuin yksilön tieto, taito tai ominaisuus. Se on organisaation yhteisöllistä kykyä johtaa; strategista kyvykkyyttä, management kyvykkyyttä ja leadership kyvykkyyttä. Kaikkea tätä.
Kyvykkyys johtaa on enemmän, kuin yksilön tieto taito tai ominaisuus. Miten organisaation johtamiskyvykkyys rakentuu kokonaisuutena?
Strateginen kyvykkyys mahdollistaa organisaation uudistumisen ja kilpailuedun rakentamisen pitkällä aikavälillä. Strategisesti kyvykkäät organisaatiot kykenevät näkemään markkinoiden muutokset ja omaksumaan proaktiivisia toimintatapoja, jotka auttavat varmistamaan kilpailukyvyn sekä rakentamaan kilpailuedun, joka rakentuu erottuvan asiakasarvon tuottamisen ympärille. Strategisen kyvykkyyden kehittäminen tuo organisaatiolle kyvyn johtaa muutosta, ottaa käyttöön uusia toimintamalleja ja sopeutua muuttuviin olosuhteisiin joustavasti ja ennakoivasti.
Strategisen kyvykkyyden kehittämisen keskeiset osa-alueet: ”Kyvykkyyttä suunnitella strategisesti fiksuja liikkeitä – ja toteuttaa ne.”
- Systemaattinen ennakointi- ja skenaariotyö
- Uusien kasvumahdollisuuksien aktiivinen hakeminen
- Liiketoimintariskien hallintaan liittyvät menettelyt
- Kilpailukyvyn ja kilpailuedun tunnistaminen
- Selkeät strategiset valinnat
- Selkeät strategiset päämäärät ja keinot
- Strategisten kyvykkyyksien tunnistaminen
- Selkeät strategiset toimenpide- ja kehitysohjelmat
- Kyky toteuttaa ja johtaa strategiaa
- Strategiaprosessin jatkuva arviointi ja kehittäminen
Management-kyvykkyys varmistaa organisaation operatiivisen tehokkuuden ja organisaation suorituskyvyn. Management kyvykkyydessä korostuu kyky systematisoida johtamista, luoda toimivia ja tarkoituksenmukaisia rakenteita mm. tavoitteiden asettamiseen ja suorituksen johtamiseen, jotta organisaatio pysyy tehokkaana ja tuottavana. Oppimisen johtaminen ja muutosjohtaminen ovat keskeisiä management kyvykkyyden osa-alueita, jotka varmistavat, että organisaatio oppii ja kehittyy jatkuvasti.
Management kyvykkyyden kehittämisen keskeiset osa-alueet: ”Kyvykkyyttä kehittää toimivia, tarkoituksenmukaisia ja yhtenäisiä johtamiskäytäntöjä, joilla varmistetaan koko organisaation suorituskyvyn rakenteellinen toimivuus sekä kyvykkyys oppia ja uudistua yhdessä.”
- Selkeät johtamisen tavoitteet ja päämäärät
- Selkeät johtamisen rakenteet
- Selkeät johtamisroolit
- Selkeät johtamisvastuut
- Suorituksen johtamisen käytännöt
- Mittarit ja seurantakäytännöt
- Analyysi- ja palautekäytännöt
- Jatkuvan oppimisen ja kehittämisen käytännöt
- Tiedolla johtamisen käytännöt
- Johtamisen johtamisen käytännöt
Leadership kyvykkyys keskittyy ihmisten johtamiseen ja johtajuuden jakamiseen. Organisaatiot, joilla on vahva leadership kyvykkyys, pystyvät luomaan organisaatiokulttuurin, jossa työntekijät kokevat luottamusta, innostusta ja sitoutumista. Tämä kyvykkyys tuo organisaatiolle kyvyn osoittaa esimerkillistä johtajuutta ja luoda ilmapiirin, jossa ihmiset voivat kukoistaa ja osallistua aktiivisesti organisaation kehittämiseen.
Leadership kyvykkyyden kehittämisen keskeiset osa-alueet: ”Kyvykkyyttä saada ihmiset yrittämään työssään parasta, antamaan itsestään jotakin sellaista – jota käskyttämällä ja kontrollilla ei voi saada aikaan.”
- Yhteisen suunnan ja tulevaisuuden jakaminen
- Luottamuksen rakentaminen
- Arvostuksen osoittaminen
- Yhteisöllisyyden vahvistaminen
- Vuorovaikutuksen kehittäminen
- Osallistaminen ja yhteiskehittämisen käytännöt
- Osaamisen ja oppimisen kehittämisen käytännöt
- Kokeilukulttuurin kannustaminen ja rakentaminen
- Työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen tukeminen
- Työmotivaation edistäminen ja tukeminen
Kun nämä osa-alueet kehittyvät rinnakkain, organisaatio rakentaa kestävää kilpailuetuaan. Strateginen ajattelu, tehokas suorituskyvyn johtaminen ja ihmisläheinen johtaminen tekevät yhdessä organisaatiosta muutoskykyisen ja tulevaisuuteen suuntautuvan, jolloin se voi paitsi selviytyä kilpailutilanteessa myös saavuttaa paikkansa toimialansa aitona uudistajana ja edelläkävijänä.
Uudet tulokset edellyttävät uutta ajattelua – etenkin johtamisen ja työyhteisön kehittämisessä.
Tomi Kasurinen, 050 3615121, tomi.kasurinen@dreamleader.fi
☑️ Lisää keinoja strategian, suorituskyvyn, kulttuurin ja ihmisten johtamisen tulokselliseen ja vaikuttavaan kehittämiseen löydät uuden ajan johtamisoppaasta: ”Strategiasta yksilöön ja yksilöstä strategiaan.”
https://www.dreamleader.fi/blogi/johtamisopas-strategiasta-yksiloon-ja-yksilosta-strategiaan/
Uudet kommentit